Lejebetingelser
Når vi udlejer vores materiel, er det fordi det skal bruges. Vi ved også at ting kan ske når vi ikke kan holde øje med det hele tiden. Vi beder vores kunder om at behandle de lejede genstande med fornuft og respekt. Samt overholde de forpligtigelser der er indgået ved lejemålets start.
1. Generelle betingelser
Hvis andet ikke er skriftligt aftalt, er det nedenstående lejebetingelser der er grundlag for et hvert lejemål, der aftales med TST-udlejning. Det er udelukket at fravige dette krav ved mundtlige aftaler. Den der rekvirerer ydelsen betegnes i følgende for lejer og TST-udlejning som udlejer.
2. Lejeperiode
Normal lejeperiode regnes fra materialet leveres/afhentes til materialet afhentes/returneres. Hvis udlejer ikke modtager det lejet materiel retur rettidigt, vil ekstra leje blive opkrævet pr. påbegyndt dag. Ved afhentning på vores lager skal aftalte udleverings dag og tilbageleverings dag samt tidsrum overholdes da det ellers vil med føre et yderligere gebyr. Lejeperioden vil fremgå af vedhæftede tilbud eller ordrebekræftelse.
3. Ændring af ordre / afbestilling
En lejeaftale kan reguleres indtil 14 dage før levering. Ved regulering menes op- / nedjusteringer af antal af bestilte varer. Der kan afbestilles hele vareprodukter eller hel ordre indtil 30 dage før her menes ikke sletning af poster Ved afbestilling af lejeaftale 30 dage før leverings- eller afhentningsdato betales halv leje. Ved afbestilling 14 dage eller mindre før leverings- eller afhentningsdato betales hele lejebeløbet. Alle rettelser, ændringer og justeringer vedr. ordre skal fremsendes via mail.
4. Levering og transport
Der beregnes transport ud fra leveringsadressen. Ved transport forstås kørsel fra udlejers adresse, og så tæt på lejers ønskede brugsadresse som lovligt muligt.
Materialet leveres driftsklart og i forsvarlig stand. Lejeren afholder, hvor intet andet er nævnt i aftalen, alle udgifter i forbindelse med betjening af grejet samt eventuel tilslutning af el, vand, kloak og lignende. Ved levering skal der så vidt muligt være en repræsentant for lejeren til stede. Hvis der ikke træffes en repræsentant, afleveres materialet på aftalte plads på lejers ansvar.
Ved evt. påligning og opkrævning af yderligere statsafgifter i form af kilometerbetaling, betalingsring eller lign. opkræves dette hos lejer.
Udlejer forbeholder sig ret til at levere materialet op til 3 dage før og at afhente det op til 3 dage efter arrangementet, medmindre andet er aftalt.
5. Afhentning af materiel
Vogne skal være sammenpakket ved afhentning. Det vil sige at vogne skal være klar til at spænde efter en bil hvor støtteben er skruet op, trapper er sat i vognen samt el, vand og afløb er afmonteret. Hvis ikke dette er gjort, vil det blive faktureret efter opgavens omfang.
6. Forsinkelse
I tilfælde af strejke, lockout eller anden arbejdsstandsning, krig, brand, statslige indgreb, kraftig vind/storm eller anden force majeure, som forhindrer, eller i væsentlig grad vanskeliggør levering af materiellet, udsættes levering af materiellet, så længe den pågældende tilstand varer. Hvis en levering forsinkes eller forhindres på grund af nævnte forhold, er lejer berettiget til at hæve aftalen, hvis forsinkelsen er væsentlig for lejer.
Udlejer er uden ansvar for lejer eller andre.
7. Opklæbning mv.
Der må ikke monteres skilte med tape, klæbegummi, klistermærker eller males m.v. på vogne og toiletter eller andet tilhørende udlejer.
8. Ansvarsfraskrivelse.
Udlejer kan ikke holdes ansvarlig for personlige eller materielle skader der måtte ske mens lejer benytter det lejede.
9. Ansvar for det lejede materiel
Lejer er ansvarlig for alt materiel i lejeperioden og pligtig til at overholde lejebetingelserne. Lejer er ansvarlig for enhver skade, der måtte ske på det lejede materiel, hvad enten skaden er sket hændeligt, groft uagtsomt, eller med forsæt.
I alle tilfælde hvor lejers forsikring ikke dækker – og dette ikke kan bebrejdes udlejer – er lejer ansvarlig i fuldt omfang for skaden.
Lejer har ansvaret for at indhente enhver tilladelse fra politi og anden offentlig myndighed, i det omfang arrangementet kræver dette.
10 . Erstatningspligt
Lejer er altid erstatningspligtig overfor uforklarlig bortkomst og beskadigelse af det lejede. Kan en reparation udføres, sker dette ved udlejers foranstaltning og for lejers regning. Ved bortkomst og ikke reparer bare skader, erstattes til fuld nyværdi plus eventuelle fragt omkostninger.
11. Rengøring
Rengøring af de udleverede genstande skal foretages jf. udleveret rengøringsinstrukser, hvis ikke andet er aftalt med udlejer. Bliver genstandene afleveret uden rengøringsinstrukserne er fulgt efter faktureres rengøringsgebyr, prisen fastsættes af udlejer.
12. Eventuelle reklamationer
Reklamationer skal rettes til udlejer FØR ibrugtagelse. Hvis lejer ikke inden 24 timer efter modtagelsen, rapporterer til udlejer om fejl eller mangler, betragtes materiellet som modtaget i fejlfri stand, hvorved lejer har ansvaret som beskrevet i pkt. 9. Ved eventuelle reklamationer som ikke kræver udbedring, send da en mail til info@tst-udlejning.dk – med billede dokumentation der kan dokumenter eventuelle anmærkninger, for at vi kan behandle evt. kreditering samt fritage lejer for erstatningsansvar.
13. Betalingsbetingelser
Alle private samt nye erhvervskunder skal betale fremsendt ordrebekræftelse senest 14 dage før brugsdagen, medmindre der er indgået særskilt skriftlig aftale med udlejer. Er ordrebekræftelse ikke betalt bliver levering annulleret, men betalingskrav er stadig gældende.
For tilbagevendende erhvervskunder er betalingsbetingelserne netto 7 dage. Efterfølgende om fakturering tillægges et gebyr på kr. 250,00 kr.
I tilfælde af for sen betaling beregner udlejer rente pr. påbegyndt måned med 2 %. Udlejer beregner desuden rykkergebyr, som pt. udgør kr. 100,00 pr. fremsendt rykker. Efter hjemkomst vil materialet blive gennemgået for fejl og mangler og faktura på eventuelle fejl og mangler vil herefter blive fremsendt.
14. Misligholdelse
Misligholdes lejeaftalen, hvilket anses for sket ved overtrædelse af ovenstående bestemmelser fra lejerens side, har TST-udlejning ret til, uden forudgående varsel, at fjerne det lejede, og at kræve betaling i overensstemmelse med aftalen for den resterende lejeperiode, for fjernelse og transport m.v. samt erstatning for ethvert tab som følge af misligholdelsen.